Jak se dělá design: konvička Pierre
4.3.2025
5 min.
Jak se dělá design: konvička Pierre
Dobře navržený produkt přitáhne zákazníky a zvýší prodejnost
Jaké to je vidět svůj návrh přetvořený ve skutečný produkt dostupný v obchodech? Jaké výzvy přináší průmyslový design a jakou roli v něm může hrát generativní AI? Ondřej Pechal, student průmyslového designu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, v rozhovoru s Lenkou Novotnou popisuje svou cestu, první velkosériovou realizaci a plány do budoucna

Konvička na zalévání Pierre
Jaké pocity máš ze své první realizace pro velkosériovou výrobu?
V průběhu studia jsem spolupracoval na několika projektech uvedení produktů do výroby, bohužel u všech případů se nakonec od zařazení produktu do sériové výroby upustilo. Je skvělý pocit vědět, že výrobek, který jsem navrhl se bude sériově vyrábět, a bude běžně k dostání v obchodech.

První skicy produktu
Kde jsi na estetiku tohoto produktu vzal inspiraci?
Řekl bych, že celkovým inspiračním zdrojem pro tento konkrétní design byla jednoduchost geometrických tvarů, se kterými jsem podvědomě pracoval již při prvotním skicování konve.
V čem si myslíš, že tě projekt posunul?
Obecně se mi líbí různorodost projektů, protože každý projekt je obohacující něčím novým. V této spolupráci šlo hlavně o prohloubení mých technologických znalostí zpracování plastových výrobků.
Co bylo pro tebe zklamáním, nebo nenaplnilo tvoje očekávání?
Nemyslím si, že by zde bylo něco co by mě vyloženě zklamalo. Celková spolupráce na projektu pro mě byla velkým přínosem a jsem rád, že jsem se na ní mohl podílet.
Ondřej Pechal je průmyslový designér a student Ateliéru průmyslového designu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Rád sleduje neustále vyvýjející se trendy a technologie v oblasti designu. Baví ho vytvářet nové produkty, experimentovat s 3D tiskem a spolupracovat s firmami. Mimo to ho zajímá i oblast nábytkářství a na tento obor zaměři i svoji závěrečnou práci.
Chceš se ve své budoucí práci věnovat produktovému designu, nebo tě to spíš táhne do digitálního designu či malosériové výroby/řemesla?
Ve své práci bych se chtěl nadále věnovat průmyslovému nebo produktovému designu, baví mě spolupracovat s firmami a společně s nimi uvádět na trh nové produkty. Stranou bych si přál mít i svou značku, která by mi umožnila kreativní volnost a možnost vydávat produkty v malosériové výrobě.
Má studium produktového designu perspektivu, a proč? Anebo proč ne?
Design je klíčový jak pro výrobce, tak pro spotřebitele, protože dobře navržený produkt přitahuje zákazníky a zvyšuje prodejnost. Zlepšuje uživatelskou zkušenost a pomáhá vytvořit silnou značku. Současně může design zefektivnit výrobu, snížit její náklady a přispět k ekologické udržitelnosti. Tyto výše zmíněné výhody designu jsou důvodem, proč je studium produktového nebo průmyslového designu stále relevantní, i přes menší uplatnění v Česku. Nicméně je důležité si uvědomit, že studium v oblasti takových odvětví vyžaduje nejen tvůrčí schopnosti, ale také odhodlání, trpělivost, konstruktivní myšlení a neustálé učení se.

Hledání proporcí a tvarů
Jak ovlivní generativní AI práci produktového/průmyslového designéra?
Myslím si, že generativní AI v dohledné době tyto designéry nenahradí. Může jim pomoci k lepším výsledkům, usnadnit nebo urychlit některé kroky práce, ale v hlavní roli nadále zůstane designér. A to jednak jako nutný lidský aspekt, který řídí celý proces, a také jako prostředník, který komunikuje se zadavatelem nebo výrobcem a hlídá tvarovou a funkční stránku produktů, AI zatím těchto kroků není schopné.
Jaké jsou tvoje plány na nejbližší dva roky?
Po dokončení magisterského stupně studia uvažuji o pokračování ve studiu na doktorské úrovni. Nadále se chci věnovat průmyslovému designu a vlastní značce.

Nultá série hotového produktu
Zdroj: LinkedIN Lenky Novotné
Další články
Inovace mi otevírají dveře u zákazníků
Obchodní ředitel s více než třicetiletou zkušeností v mezinárodním prodeji dnes úspěšně vede exportní aktivity firmy Plastia, která své inovativní produkty z Vysočiny dodává do více než 56 zemí světa. Sází na kombinaci trpělivosti, intuice a práce s novými technologiemi, přičemž za největší odměnu považuje moment, kdy vidí české výrobky sloužit lidem po celém světě.
Opravdové vedení začíná, když přestanete řídit a začnete chápat
Vedoucí lisovny, který je ve firmě už od roku 1999, s úsměvem říká, že v Plastii pracuje celé 21. století. Za sebou má pestré pracovní zkušenosti – od softwarové firmy přes reklamku až po dětský domov, kde se naučil skvěle jednat s lidmi. Právě komunikaci a empatii považuje za základ dobrého vedení týmu.