Inovace mi otevírají dveře u zákazníků

6 min.

Inovace mi otevírají dveře u zákazníků

Rozhovor s obchodním ředitelem Davidem Nevřivou

Rád se učí od nejlepších a největším pokladem je pro něj inovativní produkt, který zákazníka zaujme a pomůže s prodejem i dalšího zboží. David pracuje v Novém Veselí devátý rok. Jako obchodní ředitel má na starost hlavně export produktů. V tuto chvíli, i díky jeho unikátním schopnostem, vyváží firma z Vysočiny svoje produkty do 56 zemí světa.

Kudy vedla vaše cesta na Vysočinu? Tuším, že nejste z regionu.

Před zhruba 10 lety jsem se potkal s manželi Novotnými. Zrovna jsem přemýšlel, jestli budu pokračovat dál ve své kariéře jako exportní agent směrem na východ. Slovo dalo slovo a viděl jsem produkty a jejich potenciál a otočili jsme to celé na západ.

Trpělivost. Nenechat se odradit nějakými prvními neúspěchy. Pokud věřím, že ta cesta je správná, tak určitě pokračovat, tlouct na ty vrata, jednou se ty vrata otevřou.


Vy jste evidentě prototyp rozeného obchodníka.
Co všechno jste už prodával? 

Mám 30 let zkušeností jako exportní agent, manažer, jako obchodní zástupce. Původně jsem ale vystudoval Vysokou školu ekonomickou – bankovnictví. Během roku jsem zjistil, že se v bance z jednoho papíru udělá deset, a tuhle práci jsem dělat nechtěl.

Chtěl jsem využít i znalost angličtiny a naskytla se mi příležitost u firmy Philip Morris, bohužel cigarety, ale tenkrát to byla práce za zajímavé peníze. Pak jsem pracoval taky pro firmu Kodak, kde přece jenom ten sortiment mi byl blížší a byl to takový ozdravný proces. Následovala práce pro multinacionální firmy jako třeba Rauch a vyzkoušel jsem i obchodovat s olivovým olejem. Teď jsem na Vysočině a prodávám kompostéry a květináče.

Jaké dovednosti, které jste se po cestě naučil jsou pro vaši práci klíčové?

Určitě nejlepší je, jak mi říkal jeden můj takový guru, learning by doing, učit se od těch nejlepších. Já jsem měl štěstí v různých firmách na seniorní manažery. Ve finále je celkem jedno, jaký produkt vyrábíte, prodáváte, ale musíte to umět prezentovat až tomu poslednímu zákazníkovi.

Zkuste nám poodhalit, co musí umět dobrý obchodník?

Musíte hlavně najít ten trh. Zjistit, kde je a kde není. Trpělivost. Nenechat se odradit nějakými prvními neúspěchy. Pokud věřím, že ta cesta je správná, tak určitě pokračovat, tlouct na ty vrata, jednou se ty vrata otevřou. Pozitivní přístup a obklopovat se inspirativními lidmi. Být milý a získávat zpětnou vazbu.

Kam se vám daří otevírat dveře? 

Plastia to má dost unikátní, část odbytu je v Česku a zároveň exportujeme do spousty zemí. Ty nejzajímavější jsou asi Nový Zéland a Skandinávie nebo třeba  Laponsko. Celkem jich je přes pět desítek.

Určitě se ten sortiment liší národ od národu, nepletu se?

Každý zákazník má jiné požadavky. To je třeba vzít v úvahu. Na příklad Skandinávie, tam chtějí mít produkty na kolečkách, aby je mohli dát dovnitř nebo ven na terasu. Nemůžou si tam dávat květináče na parapety, protože na těch domech nejsou. Některé země zase nekompostují, protože by tam ty žížaly nepřežily.

To je spousta zajímavých informací, které člověka ani hned nenapadnou.

Je za tím spousta práce, pátrání a rozhovorů s lidmi z oboru. Určitě je tam důležitá i intuice a pracovitost. Hledání i s AI, oslovovat firmy, pak to rozdělit do správných šuplíků, osobně je navštívit nebo pozvat na veletrh. Získat nového zákaznika na novém trhu je dlouhodobá činnost, trvá to většinou dva až tři roky.

Jaké produkty rád prodáváte?

Ty inovativní. My děláme věci jinak, to je vlastně možná i odpověď na to, proč si nás vybírají zákazníci. Nejsme takoví ti klasičtí květináři a truhlíkáři, tak, jak se naše konkurence i prezentuje. Třeba nádoba na bioodpad s designovým oceněním, nebo kompostér do vyvýšeného záhou, mi pomáhají ty dveře u zákazníka otevřít i s těmi konzervativnějšími produkty jako jsou klasické samozavlažovací truhlíky. To už se sveze s tím úvodním zájmem. Nebo fermentační víčka. Potřebuju mít inovativní produkty a musím tomu věřit.

S takovouhle zkušeností, jak se díváte na budoucnost?

Vidím čím dál víc, jak důležitý je segment e-commerce. My už přes partnery třeba prodáváme na Amazonu. Pak taky personalizace produktů a zlepšování zákaznického zážitku třeba přes virtuální astistenty. 

Co vás na práci nejvíc baví? Přeci jen už se blížíte k dekádě v Plastii.

Těší mě vidět naše produkty z Vysočiny na trzích po celém světě. Není moc opravdu vyrobeného zboží v České republice, které se dá úspěšně exportovat. A je to nejen o prodeji, ale i o propojení kultury a inspiraci. Dělá mi radost, když vidím, že produkty, které jsme navrhli a vyrobili, přinášejí radost a užitek lidem v tak odlišných zemích. 

Produkty řady Berberis v australském městě Melbourne

Další články

Inovace mi otevírají dveře u zákazníků

Obchodní ředitel s více než třicetiletou zkušeností v mezinárodním prodeji dnes úspěšně vede exportní aktivity firmy Plastia, která své inovativní produkty z Vysočiny dodává do více než 56 zemí světa. Sází na kombinaci trpělivosti, intuice a práce s novými technologiemi, přičemž za největší odměnu považuje moment, kdy vidí české výrobky sloužit lidem po celém světě.

Opravdové vedení začíná, když přestanete řídit a začnete chápat

Vedoucí lisovny, který je ve firmě už od roku 1999, s úsměvem říká, že v Plastii pracuje celé 21. století. Za sebou má pestré pracovní zkušenosti – od softwarové firmy přes reklamku až po dětský domov, kde se naučil skvěle jednat s lidmi. Právě komunikaci a empatii považuje za základ dobrého vedení týmu.