Jak se dělá design: konev Gradient

5 min.

Jak se dělá design: konev Gradient

Design není jen o vzhledu ale hlavně o funkci

Rozhovor s Jakubem Krmelou o tvorbě konve Gradient pro firmu Plastia. Studentskou práci proměnil v produkt pro průmyslovou výrobu. Zalévat rostliny vodou z jeho konví mohou tisíce zákazníků. Čím se inspiroval a jestli designéry nahradí umělá inteligence, se dozvíte v následujících řádcích.

Jaké pocity máš ze své první realizace pro velkosériovou výrobu?

V průběhu svého studia jsem již řešil několik projektů pro sériovou výrobu, avšak všechny skončily, jak se říká „v šuplíku“. Návrh konvičky Gradient pro firmu Plastia je první, který byl dotažen až do výrobní fáze, z čehož mám opravdu velkou radost. Myslím, že pro každého designéra je skvělý pocit vědět, že vámi navržený produkt budou kupovat stovky, či tisíce lidí.

První skicy produktu

Kde jsi na estetiku tohoto produktu vzal inspiraci?

Při práci se většinou řídím heslem méně je více, své návrhy řeším minimalisticky s důrazem na barevnost a tvar. U konvičky to bylo trochu jiné, pracoval jsem s tématem vody a chtěl jsem využít nějaký zajímavý motiv, který by to reflektoval. Když jsem v průběhu navrhování studoval madla u jiných výrobků, uvědomil jsem si, že by mohlo být zajímavé madlo konve odstupňovat jako kruhy na hladině a spojit s jednoduchým tvarem kapky.

V čem si myslíš, že tě projekt posunul?

Průmyslový designér se stále učí novým věcem, a to nejen v průběhu studia. Každý nový produkt mu dá další cenné zkušenosti. Práce na konvičce Gradient byla mou první zkušeností s designem plastového výrobku. Získal jsem spoustu nových znalostí, zejména o výrobních postupech a požadavcích, které musí takový produkt splňovat.

Co bylo pro tebe zklamáním nebo nenaplnilo tvoje očekávání?

V rámci spolupráce s firmou nemám vůbec žádné výhrady. Konzultace byly pravidelné, včasné a velmi konstruktivní. A co je nejdůležitější, vždy reflektovali můj názor jako designéra.

Kde teď jsi, co děláš?

Studium jsem již minulý rok ukončil. V současné době jsem na zahraniční pracovní stáži v grafickém designu a na dálku pracuji jako průmyslový designér.

Jakub Krmela je průmyslový designér a absolvent Ateliéru průmyslového designu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Na jeho práci nejvíce oceňuje rozmanitost projektů, které vyžadují odlišný přístup, proto se nikdy nestihne nudit. Když zrovna nenavrhuje, rád cestuje nebo se věnuje cyklistice.

Chceš se ve své budoucí práci věnovat produktovému designu, nebo tě to spíš táhne do digitálního designu či malosériové výroby/řemesla?

Kromě průmyslového designu, kterému se v současné době věnuji bych si chtěl nadále rozšířit obzory o další designová odvětví, V současné době pracuji, jak jsem zmínil i v grafickém designu a plánuji získávat zkušenosti také ve Vámi uvedeném digitálním designu, který je podle mě v současné době velice perspektivní.

Má studium produktového designu perspektivu, a proč? Anebo proč ne?

Myslím si, že i přes poněkud menší uplatnění v Česku, velkou konkurenci či nastupující nové generativní technologie má studium produktového a průmyslového designu stále perspektivu. Design je pořád významným faktorem při rozhodování spotřebitelů a nové technologie nikdy nemohou nahradit práci designéra.

Jak ovlivní generativní AI práci produktového/průmyslového designéra?

Jak už jsem zmínil v předchozí otázce, nemyslím si, že by AI v nejbližší době mohlo nahradit práci designérů. Vždy je potřeba osoba, která musí řídit celý proces navrhování a rozhodnout co je a co není dobrý design. AI nástroje pouze strojově produkují další a další návrhy, jedná se tedy spíše o jakýsi nástroj, který naopak designérům práci zjednoduší. I já sám občas AI při práci využívám.

Jaké jsou tvoje plány na nejbližší dva roky?

Určitě bych chtěl i dál pracovat v designu. Chtěl bych pokračovat v tom co dělám, možná i pracovat jako freelancer, a samozřejmě chci získávat další zkušenosti.

Hledání tvarů

Další články

Inovace mi otevírají dveře u zákazníků

Obchodní ředitel s více než třicetiletou zkušeností v mezinárodním prodeji dnes úspěšně vede exportní aktivity firmy Plastia, která své inovativní produkty z Vysočiny dodává do více než 56 zemí světa. Sází na kombinaci trpělivosti, intuice a práce s novými technologiemi, přičemž za největší odměnu považuje moment, kdy vidí české výrobky sloužit lidem po celém světě.

Opravdové vedení začíná, když přestanete řídit a začnete chápat

Vedoucí lisovny, který je ve firmě už od roku 1999, s úsměvem říká, že v Plastii pracuje celé 21. století. Za sebou má pestré pracovní zkušenosti – od softwarové firmy přes reklamku až po dětský domov, kde se naučil skvěle jednat s lidmi. Právě komunikaci a empatii považuje za základ dobrého vedení týmu.